Musicologica Olomucensia vol. 22, (2015):97-107 | DOI: 10.5507/mo.2015.015

Odraz hudebních kontaktů olomouckých biskupů 18. století v kroměřížské hudební sbírce

Jana Spáčilová
Katedra muzikologie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Univerzitní 3, 771 80 Olomouc, Czech Republic

Studie pojednává o několika hudebninách ve sbírce Arcibiskupského zámku Kroměříž dokumentujících přeshraniční hudební kontakty olomouckých biskupů v 18. století. V centru pozornosti stojí materiály k pěti oratoriím, jimiž se odborná veřejnost dosud blíže nezabývala (Holzbauer: La Passione di Gesù Cristo, Wagenseil: Gioas, Re di Giuda, La Redenzione, Anonym: La Morte d'Abele, Dittersdorf: Il Davide). Tři z těchto oratorií mají přímou souvislost s postními hudebními akademiemi pořádanými ve vídeňském Burgtheater v padesátých letech 18. století, přičemž v případě Holzbauerova oratoria jde zřejmě o materiály z provedení v roce 1757.

Keywords: Oratorium, hudební pramen, inventář, Kroměříž, Ignaz Holzbauer, Georg Christoph Wagenseil, Karl Dittersdorf, Anton Albrechtsberger

Reflection on Musical Contacts of Olomouc Bishops from the 18th Century in the Kroměříž Music Collection

The study deals with a number of musical manuscripts in the collection of the Archbishop's château in Kroměříž, documenting the cross-border musical contacts of the Olomouc bishops in the 18th century. At the centre of attention are materials for five oratorios (scores and parts), which the professional public has not engaged with in detail to date (Holzbauer: La Passione di Gesù Cristo, Wagenseil: Gioas, Re di Giuda, La Redenzione, Anonymous: La Morte d'Abele, Dittersdorf: Il Davide). Three of these oratorios are directly connected with the Lenten musical academies held in the Vienna Burgtheater in the 1750s, in which specifically in the case of Holzbauer's oratorio these evidently concerned materials from the production in 1757.

Keywords: Oratorio, musical source, inventory, Kroměříž, Ignaz Holzbauer, Georg Christoph Wagenseil, Karl Dittersdorf, Anton Albrechtsberger

Published: December 11, 2015  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Spáčilová, J. (2015). Odraz hudebních kontaktů olomouckých biskupů 18. století v kroměřížské hudební sbírce. Musicologica Olomucensia22, Article 97-107. https://doi.org/10.5507/mo.2015.015
Download citation

Selected references

  1. Jiří Sehnal, "Die Musiksammlung des Erzbischöflichen Musikarchivs in Kremsier (Kroměříž)," in Musikgeschichte zwischen Ost- und Westeuropa. Symphonik - Musiksammlungen. Deutsche Musik im Osten, Bd. 10 (Sankt Augustin: Academia Verlag, 1997), 441-446.
  2. Jiří Sehnal a Jitřenka Pešková, Caroli de Liechtenstein-Castelcorno episcopi Olomucensis operum artis musicae collectio Cremsirii reservata (Praha: Národní knihovna ČR, 1998).
  3. Susan Kagan, Archduke Rudolph, Beethoven's Patron, Pupil and Friend (Stuyvesant: Pendragon Press, 1988).
  4. Jana Spáčilová, "Repertoár chrámové hudby v Kroměříži v roce 1731. Olomoucký biskup Schrattenbach a hudba vrcholného baroka [III]," Opus musicum 37, No. 3 (2005): 39-45.
  5. Antonín Breitenbacher, "Hudební archiv kolegiátního kostela sv. Mořice v Kroměříži," Časopis vlasteneckého spolku musejního v Olomouci 40 (1928), suppl., 41-42 (1929), suppl., 43 (1930), 48 (1935).
  6. Jana Spáčilová, "Hudba na dvoře olomouckého biskupa Schrattenbacha (1711-1738). Příspěvek k libretistice barokní opery a oratoria" (disertační práce, Brno: Masarykova univerzita, 2006).
  7. Zuzana Veverková, "Antonio Bioni a jeho kantáta "Innocente" v kroměřížské hudební sbírce" (diplomová práce, Brno: Masarykova univerzita, 2009).
  8. Jana Spáčilová, "Soloists of the Opera Productions in Brno, Holešov, Kroměříž and Vyškov. Italian Opera Singers in Moravian Sources c. 1720-1740, Part I.," in Musicians' Mobilities and Music Migrations in Early Modern Europe. From Source Research to Cultural Studies, eds. Gesa zu Nieden a Berthold Over, v tisku.
  9. Jana Spáčilová, "Die Rezeption der italienischen Oper am Hofe des Olmützer Bischofs Schrattenbach," in The Eighteenth-Century Italian Opera Seria: Metamorphoses of the Opera in the Imperial Age [Colloquia Musicologica Brunensia, 42, 2007], eds. Petr Macek a Jana Perutková (Praha: KLP, 2013), s. 75-88.
  10. Georg Feder, "Die Überlieferung und Verbreitung der handschriftlichen Quellen zu Haydns Werken," Haydn-Studien 1, No. 1 (1965): 3-42.
  11. Peter A. Brown, "Notes on some Eighteenth-Century Viennese Copyists," Journal of the American Musicological Society 34, No. 2 (1981): 325-338. Go to original source...
  12. Jiří Sehnal, "Hudební kapela Antona Theodora Colloreda-Waldsee (1777-1811) v Kroměříži a Olomouci," Hudební věda 13 (1976): 291-349.
  13. Jiří Sehnal, "Die Musikkapelle des Olmützer Erzbischofs Anton Theodor Colloredo-Waldsee 1777-1811," Haydn Yearbook 10 (1978): 132-150.
  14. Magdalena Petrášová, "Původní zámecká sbírka v Kroměříži. Katalog její dosud nezpracované části" (diplomová práce, Brno: Masarykova univerzita, 2011).
  15. Jana Perutková, František Antonín Míča ve službách hraběte Questenberga a italská opera v Jaroměřících (Praha: KLP, 2011).
  16. Franz Heiduk, "Salvatore Ignatius Pintus. Vita minutatim," Jesenicko 9 (2008): 5-9.
  17. Oldřich Pulkert, "Carl Ditters von Dittersdorf Autographen," in Carl Ditters von Dittersdorf. Z życia i twórczości muzycznej, ed. Piotr Tarlinski a Hubert Unverricht (Opole 2000), 91-107.
  18. Oldřich Pulkert, "Karl Ditters von Dittersdorf," in MGG, Zweite Auflage, Personenteil, Bd. 5, sl. 1115.
  19. Jan Racek, Beethoven a české země (Praha: SPN 1964).
  20. Jiří Sehnal, Hudba v olomoucké katedrále v 17. a 18. století (Brno: Moravské zemské muzeum, 1988).
  21. Jiří Sehnal, "Das Musikinventar des Olmützer Bischofs Leopold Egk aus dem Jahre 1760 als Quelle vorklassischer Instrumentalmusik," Acta musicologica 29 (1972): 285-317. Go to original source...
  22. Jiří Sehnal, "Die Musikkapelle des Olmützer Bischofs Maximilian Hamilton (1761-1776)," Die Musikforschung 24 (1971): 411-417.
  23. Jiří Sehnal, "Nové poznatky k dějinám hudby na Moravě v 17. a 18. století," Časopis Moravského musea 60 (1975): 159-180.
  24. Jana Spáčilová, "Barokní hudba v Olomouci," in Olomoucké baroko III. Výtvarná kultura let 1620-1780. Historie a kultura (Olomouc: Muzeum umění, 2011), 187-198.
  25. Ladislav Kačic, "Schuldramen und Oratorien bei den Preßburger Jesuiten im 18. Jahrhundert," Musigologica Brunensia 49, No. 1 (2014), 275-290. Go to original source...

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.