Musicologica Olomucensia vol. 22, (2015):79-96 | DOI: 10.5507/mo.2015.014

"Určeno pro aktivní spoluúčast celého shromáždění": liturgická hudba skladatele Petra Ebena s účastí kongregace

Manfred Novak
Universität für Musik und darstellende Kunst Graz, Hauptstraße 5/2, 8813 St. Lambrecht, Austria

Petr Eben byl jedním z mála mezinárodně uznávaných skladatelů, kteří ve svém díle reflektovali požadavky Druhého vatikánského koncilu na kompozici liturgické hudby určené pro aktivní spoluúčast celé kongregace. Eben přijal zmíněné požadavky a úspěšně spojil liturgické a umělecké nároky. Studie rozebírá technické a estetické otázky související s kompozicí hudby pro kongregaci; problematika je ilustrována na příkladu Ebenových děl: Deutsches Ordinarium (1965), Marien-Vesper (1968), and Missa cum populo (1981-1982).

Keywords: Hudba 20. století, chrámová hudba, spoluúčast kongregace / participatio actuosa, Petr Eben, liturgická hudba, duchovní hudba, Druhý vatikánský koncil, Deutsches Ordinarium, Marien-Vesper, Missa cum populo

"Providing for the Active Participation of the Entire Assembly": Petr Eben's Liturgical Music with Congregational Participation

Petr Eben was one of the few internationally renowned composers embracing the implications of the Second Vatican Council on writing music for the liturgy designed for the active participation of the entire congregation. He took up this challenge and succeeded in meeting both liturgical and artistic requirements. This paper discusses technical and aesthetic questions involved in composing for congregations and exemplifies these questions in analysing three works by Petr Eben: Deutsches Ordinarium (1965), Marien-Vesper (1968) and Missa cum populo (1981-1982).

Keywords: 20th century music, church music, congregational participation / participatio actuosa, Petr Eben, liturgical music, sacred music, Second Vatican Council, Deutsches Ordinarium, Marien-Vesper, Missa cum populo

Published: December 11, 2015  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Novak, M. (2015). "Určeno pro aktivní spoluúčast celého shromáždění": liturgická hudba skladatele Petra Ebena s účastí kongregace. Musicologica Olomucensia22, Article 79-96. https://doi.org/10.5507/mo.2015.014
Download citation

Selected references

  1. Pius X, Tra le sollecitudini, art. 3, La Santa Sede, accessed November 4, 2015, http://w2.vatican.va/content/pius-x/it/motu_proprio/documents/hf_p-x_motu-proprio_19031122_sollecitudini.html.
  2. Stephan Schmid-Keiser, Aktive Teilnahme: Kriterium gottesdienstlichen Handelns und Feierns (Bern: Peter Lang, 1985).
  3. Rudolf Pacik, "Aktive Teilnahme: Schlüsselbegriff der erneuerten Liturgie," in Im Klangraum der Kirche: Aspekte-Positionen-Positionierungen in Kirchenmusik und Liturgie, ed. Martin Hobi (Zürich: Chronos, 2007), 27-52.
  4. Petr Eben in an interview with Franz Karl Praßl, "'Diese Botschaft war mir immer nahe': Ein Gespräch mit dem Prager Komponisten Petr Eben zu seinem 65. Geburtstag," Singende Kirche 41, No. 1 (1994): 5-9.
  5. Kateřina Vondrovicová, Petr Eben: Leben und Werk (Mainz: Schott, 2000).
  6. Niko Firnkees, Sakrale Musik nach 1945 als musikpädagogische Aufgabe (Augsburg: Wißner, 2000).
  7. Manfred Novak, "Zeitgenössische Musik für zeitgenössische Liturgie: Liturgische Werke Ernst Kreneks nach dem II. Vatikanischen Konzil mit Gemeindebeteiligung," Singende Kirche 58, No. 3 (2011): 127-133.
  8. Christopher D. Haygood, "Surmounting Oppression in the Choral Music of Petr Eben: An Analysis of the Missa Adventus et Quadragesimae" (PhD diss., University of Southern California, 2013).
  9. Johannes Landgren, Music-Moment-Message: Interpretive, Improvisational, and Ideological Aspects of Petr Eben's Organ Works (Göteborg: Göteborg University, 1997).
  10. Anthony Ruff, Sacred Music and Liturgical Reform: Treasures and Transformations (Chicago/Mundelein, IL: Hillenbrand, 2007).
  11. James L. Evans, "The Choral Music of Petr Eben" (MA thesis, University College Cork, 1995).
  12. Hyungmin Cho, "Constancy and Changes in Peter Eben's Sacred Choral Works: An Overview" (PhD diss., University of Illinois at Urbana-Champaign, 2007).
  13. Stefan Daubner, Orchesterwerke Petr Ebens - Struktur und Zeichen (Frankfurt/Main: Peter Lang, 2003).
  14. Nelly Matova, "Petr Eben's Oratorio Apologia Sokratus (1967) and Ballet Curses and Blessings (1983): An Interpretative Analysis of the Symbolism behind the Text Settings and Musical Style" (PhD diss., University of Illinois at Urbana-Champaign, 2010).

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.