Musicologica Olomucensia vol. 22, (2015):25-38 | DOI: 10.5507/mo.2015.011
Ukolébavka Ilse Weber: Terezín jako obraz v zrcadle
- Royal Holloway, University of London, Bei St. Ursula 12, 86150 Augsburg, Germany
Ačkoliv se skladby Ilse Weber staly středem "terezínského kánonu", jejich rukopisy jsou stále těžko dostupné. Studie tvrdí, že právě tato skutečnost přispívá k popularitě Ilse Weber, neboť interpretace jejích písní takto zůstává otevřená různým pojetím, potažmo představám reprezentace Terezína. Studie dále srovnává současný status Terezína jako pamětního místa s původním určením tzv. Potěmkinovy vesnice. S ohledem na současný reduktivní obraz hudebního života v Terezíně studie nachází paralely se zjednodušeným obrazem daného místa jako "vzorového ghetta" v minulosti.
Keywords: Auschwitz (Osvětim), Freizeitgestaltung, Ilse Weber, ukolébavka, památník, obraz v zrcadle, Potěmkinova vesnice, sentimentalita, Terezín/Theresienstadt
The Lullaby of Ilse Weber: Terezín as a Mirror Image
Although Ilse Weber's compositions have become central to the "Terezín canon", very few of her musical manuscripts are available. My study argues that the lack of sources actually serves Weber's popularity, as her Terezín songs can be tailored to the needs of individual performers to represent manifold notions of Terezín. Furthermore, my research juxtaposes Terezín's current status as a memorial site with its original function as a "Potemkin Village." Considering that much of the complexity of Terezín's original soundscape has been ignored or suppressed, I argue that it has become a simplified mirror image of the "model ghetto" it originally was.
Keywords: Auschwitz, Freizeitgestaltung, Ilse Weber, Lullaby, Memorial, Mirror Image, Potemkin Village, Sentimentality, Terezín/Theresienstadt
Published: December 11, 2015 Show citation
Selected references
- Ulrike Migdal, Ilse Weber: Wann wohl das Leid ein Ende hat, Briefe und Gedichte aus Theresienstadt (München: Carl Hanser Verlag, 2008).
- Karel Margry, "Theresienstadt (1944-1945): The Nazi propaganda film depicting the concentration camp as paradise," Historical Journal of Film, Radio and Television 12, No. 2 (1992): 145-162.
Go to original source...
- Ulrike Migdal, Und die Musik spielt dazu: Chansons und Satiren aus dem KZ Theresienstadt (München: Piper, 1986).
- Ruth Elias, Die Hoffnung erhielt mich am Leben: Mein Weg von Theresienstadt und Auschwitz nach Israel (München: Piper, 1988).
- "The official page of Bente Kahan,".
- Bente Kahan, Stimmen aus Theresienstadt: Lieder nach Gedichten von Ilse Weber & Songs aus den Kabaretts (Dortmund: Pläne, 1997).
- Joza Karas, Music in Terezin 1941-1945 (Stuyvesant, N.Y.: Pendragon Press, 1985).
- Winfried Radeke, ed., Ich wandre durch Theresienstadt: Lieder für Singstimme und Klavier (Berlin: Bote & Bock, 2008).
- "Canberra International Music Festival: The Fire and the Rose," 9-18 May 2014, programme.
- Post by "Wild Voices Music Theatre" seen on Facebook, 13 May 2014.
- Interview conducted by Yasemin Ergin for NDR Kulturjournal; accessed via.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.