Musicologica Olomucensia vol. 21, (2015):53-74 | DOI: 10.5507/mo.2015.004

Hoquetus-Revival: od středověkých klausulí k soudobé hudbě

Helena Kramářová
Lesní 3/577, Bolatice, 747 23

Trend znovuobjevení a použití starší hudební tradice se v hudebních dějinách několikrát opakoval. I skladatelé 20. století se navrací k hudební tradici středověké a renesanční hudby, a to na různých úrovních; ať už prakticky - pořádáním koncertů, na kterých byly uváděny středověké skladby spolu s novou hudbou, či teoreticky - studiem staré hudby a kompozičních konceptů nebo snahou o zasazení své vlastní tvorby do kontinuity dějin hudby. Jednou z využitých starých kompozičních technik je i hoquetus, který je v soudobé tvorbě zastoupen u řady skladatelů, jmenovitě Louise Andriessena či Györgyho Ligetiho. Hoquetu se dostalo pozornosti i jako formě, a to především díky skladbě Hoquetus David Guillauma de Machaut. Machautův hoquetus byl upraven do několika aranžmá a stal se i inspirací pro skladby soudobých skladatelů, například Harrisona Birtwistla s Hoquetem Petrus.

Keywords: Znovuobjevení hoquetu, středověká hudba, soudobá reflexe, Guillaume de Machaut, Harrison Birtwistles, Hoquetus David, Hoquetus Petrus, aranžmá skladeb

Hoqeutus-Revival: from the Medieaval Clausula to Contemporary Music

The trend of rediscovery and usage of the earlier music traditions has been repeated several times in the history of music. Composers of the 20th century return to the music traditions of medieval and renaissance music at various levels. On the one hand, they do so practically by organizing performances, where renaissance music pieces are performed using new music. On the other hand, they do it theoretically by studying the old music and compositional concepts or by attempting to integrate their own music into music history. One of the reused old techniques is hocket, which we can find in works written by contemporary composers such as Louis Andriessen or György Ligeti. Attention is paid also to hocket as a music form, thanks to Guillaume de Machaut's work Hoquetus David. His hocket has been remade to several arrangement and has become the inspiration for contemporary composers, for example Harrison Birtwistel and his Hocquetus Petrus.

Keywords: Revival hocket, early music, contemporary compositions, Guillaume de Machaut, Harrison Birtwistles, Hocket David, Hoquetus Petrus, reusing old techniques

Published: June 11, 2015  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kramářová, H. (2015). Hoquetus-Revival: od středověkých klausulí k soudobé hudbě. Musicologica Olomucensia21, Article 53-74. https://doi.org/10.5507/mo.2015.004
Download citation

Selected references

  1. Adlington, Robert: The Music of Harrison Birtwistle, Cambridge 2006.
  2. Anderson, Gordon Athol (Ed.), Compositions of the Bamberg manuscript, in: Corpus mensurabilis musicae, Bd. 75, Neuhausen-Stuttgart 1977.
  3. Birtwistle, Harrison, Hoquetus David, London 1981.
  4. Birtwistle, Harrison: Hoquetus Petrus: for 2 flutes (1st doubling piccolo) and piccolo trumpet, London 1995.
  5. Delaere, Mark: Cantus autem iste cholericis et iuvenibus appetibilis est propter sui mobilitatem et velocitatem. Zur Hoquetus-Technik in der jüngsten Musik, in: Schneider, Herbert (Ed.), Mittelalter und Mittelalterrezeption: Festschrift für Wolf Frobenius, New York 2005, S. 416-417.
  6. Delaere, Mark: Self-portrait with Boulez and Machaut (and Ligeti is there as well): Harrison Birtwistle "Hoquetus Petrus", in: Heile, Björn (Ed.), The Modernist Legacy: Essays on New Music, Farnham 2009.
  7. Eggebrecht, Hans Heinrich: Musik im Abendland, München 1991.
  8. Hartmut Möller: Serielles Komponieren und Konzepte von "mittelalterlichem Konstruktivismus", in: Schubert, Giselherr (Ed.), Alte Musik im 20. Jahrhundert. Wandlungen und Formen ihrer Rezeption, Mainz 1995, S. 131-155.
  9. Hopin, Richard H.: Hudba stredoveku, Bratislava 2007.
  10. Kügle, Karl: Hoquetus, in: Finscher, Ludwig (Ed.), Musik in Geschichte und Gegenwart, Zweite Auflage, Sachteil, Bd. 4, Stuttgart 1996.
  11. Ludwig, Friedrich (Ed.), Guillaume de Machaut. Musikalische Werke, B. 4, Wiesbaden 1954.
  12. Ludwig, Friedrich: Repertorium organorum recentioris et motetorum vetutissimi stili, Bd. II, Assen 1978.
  13. Palisca, Claude V. (Ed.), Norton Anthology of Western Music, B. 1, New York 2001.
  14. Reaney, Gilbert: Guillaume de Machaut, London 1971.
  15. Sadie, Stanley (Ed.), The New Grove Dictionary of Music and Musicians, 2nd Edition, New York 2001.
  16. Sowa, Heinrich: Ein anonymer glossierter Mensuraltraktat 1279, Kassel 1930.
  17. Štoudková, Soňa: Evropské podoby hudebního minimalismu [online], Brno 2008, Dissertation, Masaryk Universität, Letzter Zugriff am 28. August 2014.
  18. Thiele, Siegfried: Zeitstrukturen in den Motetten des Philippe de Vitry und ihre Bedeutung für zeitgenössisches Komponieren, in: Neue Zeitschrift für Musik, 1974, Nr. 7, S. 426-433.
  19. Zegers, Mirjam (Ed.), Andriessen, Louis: the Art of Stealing Time, Todmorden 2002.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.