Musicologica Olomucensia vol. 21, (2015):23-36 | DOI: 10.5507/mo.2015.002
Experimentální stavba hudebních nástrojů jako metoda organologie
- Národní ústav lidové kultury, Zámek 672, Strážnice
Experimentální stavba hudebních nástrojů za použití dobového vybavení a technologie se jeví jako jedna z možných metod pro zkoumání vývoje hudebních nástrojů. Jako obzvláště důležitá se jeví při studiu těch nástrojů, u nichž došlo k přerušení tradičního užití a předávání technologických postupů tradiční formou, tedy z výrobce a učitele na žáka. Není to jen případ instrumentáře lidové kultury, ale zároveň i východisko při dokumentaci nástrojů zaniklých kultur nebo vymizelých v dřívějších obdobích. Výstup vzniklý na podkladě experimentální stavby podstatně rozšiřuje znalosti nejen o vývoji jednotlivých nástrojů, ale hlavně osvětluje jeho funkční, estetické a tvarové charakteristiky tím, že se snaží pochopit průběh celé stavby. Lze tak zjistit vstupy (ekonomické, časové, vědomostní i materiální) potřebné ke stavbě hudebních nástrojů. Vždy si je ale potřeba uvědomovat, že experimentální stavba je výkladem postaveným na zkušenostech aktérů a dokladech, jež se dochovaly z doby, kdy zkoumaný hudební nástroj byl živou součástí hudební kultury a pouze jeho několikerým opakováním je možné dosáhnou obecnějších výsledků.
Keywords: Hudební nástroj, lidová kultura, experiment, chordofon, výroba
Experimental Musical Instrument Making as a Method of Organology
Experimental musical instrument making with the use of period tools and techniques seems to be one of many possible methods for researching the development of musical instruments. This is especially important for the study of those instruments where the customary use and transfer of techniques in traditional forms, i.e. from the maker - teacher to the learner, were interrupted. This is not only useful when researchng folk music instruments, but also when documenting musical instruments in extinct cultures or musical instruments vanished in previous eras. The output resulting from experimental making extends our knowledge of the development of particular musical instruments and explains their functional, aesthetical and structural features by elucidating the course of their making. In this way, it is possible to discover the inputs (cost, time, knowledge and material) required to make musical instruments. It is always necessary to be aware of the fact that experimental making is an interpretation based on the experience of those who participated in the project, and the documents that have survived from the time when the researched musical instrument was a vivid part of the music culture; more general results can be reached only if the procedure is repeated many times.
Keywords: Musical instrument, folk culture, experiment, chordophone, making
Published: June 11, 2015 Show citation
Selected references
- Sacconi, Simone Fernando: The Secrets of Stradivari, Cremona 1979.
- Johnson, Chris - Courtnall, Roy: The Art of Violin Making, London 2010.
- Strobel, Henry A.: Violin Making, Step by Step, Aumsville (Oregon) 2010.
- Kunz, Ludvík: Die Volksmusikinstrumente der Tschechoslowakei, Leipzig 1974.
- Kunz, Ludvík: Nástroje lidové hudby v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Sv. 2 C-H [Folk Music Instruments in Bohemia, Moravia and Silesia, Vol. 2 C-H], Rožnov pod Radhoštěm 2009.
- Höhn, Jiří: Hudební nástroje IX. 1. část: Dlabané smyčcové nástroje [Musical Instruments IX, I Vol.: Chiselled String Instruments], Strážnice 2014.
- Havlíček, Ladislav: Mechanoskopie: Stopy a znaky řemeslných nástrojů [Mechanoscopy: Traces after and Signs of Craft Tools], Prague 1940.
- Pavlištík, Karel: Práce ze dřeva 1. část [Objects Made from Wood, 1st Part], Strážnice 1998.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.