Musicologica Olomucensia vol. 20, (2014):61-70 | DOI: 10.5507/mo.2014.012

Princip citace z pohledu hudební praxe a autorského práva

Václav Kramář
Tyršovo náměstí 566, Chrudim 53701

Stať se zabývá problematikou hudební citace, kterou porovnává pohledem autorského práva a vybraných muzikologických disciplín. Citace využívá hudba odnepaměti, častější užívání je spojeno s tzv. historismem od konce 19. století, největší rozkvět zaznamenáváme však v druhé polovině 20. století, kdy se stává též samostatnou kompoziční technikou postmoderní polystylovosti. V muzikologické oblasti tuto problematiku sumarizovala např. Sofia Lissa a Krystyna Tarnawska, v autorskoprávní oblasti spadá citace pod tradiční omezení autorského práva, v ČR coby tzv. bezúplatná zákonná licence (§ 31 odst. 1 Autorského zákona), kde zákon vyděluje tzv. malou a velkou citaci, a za třetí citaci výukovou a výzkumnou. Po vymezení základních definičních znaků a porovnání jejich pojetí v obou zmíněných odvětvích, se článek zabývá klasifikací citace (zvlášť dle účelu citace), komentuje jednotlivé typy, uvádí jejich příklady, a dále charakterizuje zvláštní případy citace, kupř. samplování.

Keywords: Citace, autorské právo, zákonná licence, samplování

The Principle of Quotation from the Perspective of Musical Practice and Copyright Law

This article deals with the issue of music quotation seen from the copyright and musicological perspective. Music uses quotation since time immemorial, although more often it is linked with so called historicism since the end of the 19th century. The biggest blossom can be noticed in the second half of the 20th century, when the quotation became an individual compositional technique of postmodern 'multi-stylishness'. In musicological approach there were for instance Sofia Lissa or Krystyna Tarnawska summarising this term, in the scope of copyright law a quotation belongs to the category of legal limitations (in Czech republic known as a gratuitous statutory license under § 31 art. 1 czech Copyright Act). This Act distinguishes between a so called small quote, large quote and an educational or research quote. Further, after a definition of its main attributes as well as their comparison to both presented views, this article focuses on a classification of quotations (especially on the basis of function), comments upon each type, names the examples and describes special cases of quotation, and specifically sampling.

Keywords: Quotation (quote), copyright law, statutory license, sampling

Published: December 11, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kramář, V. (2014). Princip citace z pohledu hudební praxe a autorského práva. Musicologica Olomucensia20, Article 61-70. https://doi.org/10.5507/mo.2014.012
Download citation

Selected references

  1. Lissa, Zofia: Ästhetische Funktionen des musikalischen Zitats, Die Musikforschung, 1966, č. 19, s. 364-378. Go to original source...
  2. Hrčková, Naďa: Dějiny hudby VI. - hudba 20. století, 2. díl, Bratislava: Ikar, 2007.
  3. Gesetz über Urheberrecht und verwandte Schutzrechte (Urheberrechtsgesetz) vom 9. September 1965 (BGBl. I S. 1273) mit späteren Änderungen.
  4. Telec, Ivo - Tůma, Pavel: Autorský zákon - komentář, Praha: Nakladatelství C. H. Beck, 2007.
  5. Hanser-Strecker, Carl Peter: Das Plagiat in der Musik. Ein Beitrag zur Frage des urheberrechtlichen Schutzes von Werken der Musik, Frankfurt am Main: Rechtswissenschaftlichen Fakultät der Johann Wolfgang Goethe-Universität, 1968.
  6. Voigtländer, Robert - Elster, Alexander - Kleine, Heinz: Urheberrecht - Kommentar, 4. Auflg., Berlin 1952.
  7. Zich, Otakar: Dvořákův význam umělecký, in: Hudební sborník, 1913.
  8. Schnittke, Alfred: Polystilistische Tendenzen in der modernen Musik, in: Musiktexte 30, Köln 1989.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.