Musicologica Olomucensia vol. 20, (2014):15-36 | DOI: 10.5507/mo.2014.009
Václav Jan Tomášek (1774-1850): Všestranný písňový skladatel? Komparativní analýza vybraných hudebních zpracování Goethových básní od Carla Friedricha Zeltera, Václava Jana Tomáška and Johanny Kinkelové
- 1 Department of Music, Maynooth University, Ireland
Carl Friedrich Zelter (1758-1832), Václav Jan Tomášek (1774-1850) a Johanna Kinkelová (1810-1858) se shodují nejméně ve dvou skutečnostech: zkomponovali velké množství vokální hudby, zvláště písní, jež určitým způsobem ovlivnily vývoj písně 19. století. Tito tři skladatelé taktéž zhudebnili Goethovy básně, ačkoliv se jejich (osobní) vztah ke Goethemu od sebe lišil. Zelter, Goethův velmi blízky přítel, věnoval mimořádnou pozornost básníkovu dílu a jeho hudebnímu potenciálu, což je zřejmé z velkého množství zhudebněných Goethových básní právě Zelterem a hojností hudebních diskusí reflektovaných v korespondenci obou umělců. Tomášek se na rozdíl od Zeltera setkal s Goethem jen párkrát a jejich vzájemná dochovaná korespondence je poměrně skromná. I když se Goethe několikrát pochvalně vyjádřil o Tomáškově zhudebnění jeho básní, Tomáškovy písně na Goethovy náměty jsou spíše neznámé. Johanna Kinkelová se s Goethem nikdy nesetkala; nicméně Goethova poezie zabírá význačné místo v její písňové tvorbě. Zvláště její rané písně, publikovány v letech 1838 a 1839, zahrnující čtyři zhudebnění Goethových básní, byly dobovým hudebním tiskem přijaty s velkým entusiasmem.
Prostřednictvím srovnávacích analytických metod si tato studie dala za cíl osvětlit vybrané písně na Goethovy texty zkomponované Zelterem, Tomáškem a Kinkelovou. Václav Jan Tomášek, jehož tvorbu můžeme považovat za přechod mezi hudebním klasicismem a romantismem, užíval kompoziční prvky obou období, a proto slouží jako ideální propojení mezi spíše klasicky orientovaným Zelterem a Kinkelovou, jejíž kompoziční styl obsahuje typicky romantické rysy. Na podkladě analýzy dvou zhudebněných Goethových básní An den Mond a Nachgefühl tato studie zobrazuje odlišnosti a podobnosti mezi těmito třemi skladatelskými kompozičními styly, stejně jako mezi dvěma písněmi každého ze skladatelů. Cílem tohoto článku je naznačit Tomáškovu kompoziční mnohostrannost a navrhnout možné směry budoucího výzkumu Tomáškových písní (na Goethovy texty), ale i písní dalších skladatelů.
Keywords: 19. století, píseň, J. W. Goethe, J. V. Tomášek, komparativní analýza
Václav Jan Tomášek (1774-1850): A Versatile Lieder Composer? A Comparative Analysis of Selected Goethe Settings by Carl Friedrich Zelter, Václav Jan Tomášek and Johanna Kinkel
Carl Friedrich Zelter (1758-1832), Václav Jan Tomášek (1774-1850) and Johanna Kinkel (1810-1858) share at least two commonalities: firstly, they produced a great deal of vocal music, particularly Lieder, so that their compositions influenced the development of the nineteenth-century Lied in one way or the other. Secondly, all three composers set to music Goethe's poems although their (personal) relationships to Goethe differed from each other. Zelter, a very close friend of Goethe's, paid extraordinary attention to the poet's work and its musical potential which is recognisable by means of both the great number of Goethe-Lieder produced by Zelter and the rich musical discussions included in Goethe and Zelter's correspondence. Unlike Zelter, Tomášek met Goethe only a few times and his bequeathed correspondence with Goethe is fairly small. Although Goethe praised Tomášek's settings of his poems on several occasions, Tomášek's Goethe-Lieder are rather unknown. Johanna Kinkel never met Goethe in person; yet Goethe's poetry takes a significant place within her Lieder Œuvre. Especially her early Lieder compositions, which were published in 1838 and 1839 and which include four Goethe settings, were received with great enthusiasm by the contemporary musical print media.
By means of comparative analysis, this article aims to shed light on a selection of Zelter's, Tomášek's and Kinkel's Goethe settings. As a transitional musical character between the Classical and the Romantic periods, Václav Jan Tomášek applied compositional features originating from both eras and his compositions thereby serve as a link between the rather Classically-oriented composer Zelter and Kinkel whose compositional style reflects typical Romantic features. Using as an analytical basis the two Goethe-Lieder An den Mond and Nachgefühl, this article depicts differences and similarities between all three composers' compositional styles as well as between the two Lieder of each individual composer. The aim of this article is to place Tomášek's compositional versatility within its own context and, as a result, to suggest possible directions for future examinations of Tomášek's (and other composers') (Goethe)-Lieder.
Keywords: Nineteenth-Century, lied, J. W. Goethe, J. V. Tomášek, comparative analysis
Published: December 11, 2014 Show citation
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Selected references
- DeLong, Kenneth: Jan Václav Tomášek's Goethe Lieder, Kosmas, 1988, iss. 7, p. 71-90.
- Tarantová, Marie: Setkání skladatele V. J. Tomáška s J. W. Goethem, Od Dyleně, 1948, iss. 5, p. 57, iss. 6, p. 61-66.
- Straková, Theodora: Tomáškovy písně na Goethovy texty. Příspěvek k poznání vokální tvorby raného romantismu v našich zemích, Časopis Moravského muzea 40, 1955, p. 214-252.
- Smaczny, Jan: Goethe and the Czechs, in: Byrne Bodley, Lorraine (ed.), Goethe: Musical Poet, Musical Catalyst, Dublin: Press, 2004, p. 159-184.
- von Buquoy, Margarete: Begegnungen in Böhmen: Goethe, Buquoy, Tomaschek, Munich: Verlagshaus Sudetenland, 1987.
- Urzidil, Johannes: Goethe in Böhmen, Vienna/ Leipzig: Hans Epstein, 1932.
- Gräf, Hans Gerhard: Goethe über seine Dichtungen, Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1967.
- Kienzle, Ulrike: Goethe, Johann Wolfgang von, in: Musik in Geschichte und Gegenwart, Personenteil, 7th volume, 2nd edition, Kassel et al, 2002, col. 1192-1213.
- Kabelková, Markéta: Václav Jan Tomášek (1774-1850) život a dílo (unpublished doctoral thesis, Karlova Univerzita Praha, 2012).
- Postler, Miroslav: Václav Jan Tomášek, Praha: St. Knihovna ČSR, 1960.
- Thompson, Verne Waldo: Jan Wenzel Tomaschek: His Predecessors, His Life, His Piano Works, Rochester/New York: University of Rochester, 1957.
- Tarantová, Marie: V. J. Tomášek, Praha: Orbis, 1946.
- Tomášek, Václav Jan: Vlastní životopis Václava Jana Tomáška, ed. by Zdeněk Němec, Praha: Topičova edice, 1941.
- Panenka, Jan: Písňová tvorba Václava Jana Tomáška (unpublished diploma thesis, Praha 1977).
- Byrne Bodley, L.: Goethe and Zelter: Musical Dialogues, Aldershot: Ashgate, 2009.
- Byrne, L.: Schubert's Goethe Settings, Aldershot: Ashgate, 2003.
- [accessed 28 April 2014].
- Tomaschek, Wenzel Johann: Gedichte von Goethe mit Begleitung des Piano-Forte, book 4 (self-published, c1818).
- Friedländer, Max (ed.): Gedichte von Goethe in Compositionen seiner Zeitgenossen, Weimar: Goethe-Gesellschaft, 1896.
- Mathieux [Kinkel], Johanna: Sechs Lieder für eine Singstimme mit Begleitung des Pianoforte: Op. 7, Berlin 1838.
- Tomaschek, Wenzel Johann: Selbstbiographie, Libussa, 1850, iss. 9, p. 328-332.
- Tomaschek, Wenzel Johann: Gedichte von Goethe für den Gesang mit Begleitung des Piano-Forte, Op. 53 (Münster, reprint 2003).
- Zelter, Carl Friedrich: Neue Liedersammlung, Zürich/Berlin 1821, no pagination.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.