Musicologica Olomucensia vol. 19, (2014):29-40 | DOI: 10.5507/mo.2014.002
K hudebnímu ztvárnění symbolu "letu" ve skladbách A. N. Skrjabina
- Katedra muzikologie, FF UP, Univerzitní 3, CZ 771 00 Olomouc
Symbol letu má ve tvorbě A. N. Skrjabina klíčový význam. Projevuje se jak v jeho textech (Poème de l'extase, Acte préalable), tak v jeho kompozicích na úrovni melodické i rytmicko-fakturální. Na úrovni melodiky je pro ni typické spirálovité směřování čím dál výš. Melodie obvykle obsahuje velký skok vzhůru (nejčastěji malá sexta), po kterém následuje protipohyb. Často užívaným rytmickým prvkem je tečkovaný rytmus se vzletovou, "nádechovou" pauzou, anebo pauza na konci trioly. Na úrovni rytmicko-fakturální se "letovost" projevuje typickými doprovodnými figurami. Jejich hlavním znakem je, že začínají nejvyšší notou a směřují shora dolů, přičemž nejnižší basová nota je na době lehké, z níž následuje velký skok vzhůru k těžké době. Na úrovni mikrogestiky se "letovost" projevuje gestickými figurami akcelerujícího vzletu, vyvanuvšího vzletu, vzletové vlny a vzletu do trylku. Pojem "letovosti" souvisí i s určitou nejprve nadnášející a čím dál tím vířivější tanečností, jejímž cílem je vždy extáze a vysvobození duše z hmotných pout.
Keywords: Skrjabin, symbolismus, ruská hudba
Concerning the Musical Symbolisation of Flight within A. N. Scriabin's Compositions
The symbol of 'flight' is of key importance in the works of A. N. Scriabin. It appears both in his poems (Poème de l'Extase, Acte préalable) and his compositions with regard to melody, rhythm and texture. Such melody is typified by a spiral direction which ascends higher and higher. It usually contains a large leap melodic upwards (mostly minor sixth) followed by a countermovement. A dotted rhythm with take-off, like a pause for an "intake of breath" is frequently used, as well as a pause at the end of a triplet figure. Within the scope of rhythm and texture 'flightness' is shown by typical accompanying figures. Their main feature is how it begins on the highest note with a subsequent descending melody. The lowest bass note is on a weak beat followed by a big melodic leap up to a strong beat. At the micro-gestural level, 'flightness' is expressed by gestural figures of an accelerating take-off, a fading away take-off, a wave of take-off plus take-off dissolving into a trill. The concept of 'flightness' is also connected, at first, with a buoyant and increasingly whirling exultation, whose aim is always to achieve ecstasy and liberation of the soul from material bondage.
Keywords: Scriabin, symbolism, music of Russia
Published: June 11, 2014 Show citation
Selected references
- Pasternak, Boris Leonidovič in: Ljudi i položenija, Novyj mir (sešit 1, 1976, s. 207-212).
- Feďakin, Sergej: Skrjabin, Moskva 2004.
- Němenova-Lunc, Maria Solomonovna: A. N. Skrjabin - pedagog. Iz vospominanij učenicy, in: Sovetskaja muzyka (sešit 5, 1948).
- Bowers, Fabion: Scriabin, Dover Publications, inc., Mineola; New York 1996.
- Bowers, Fabion: Scriabin: A Biography of the Russian Composer, 1871-1915, Tokyo; Palo Alto 1969.
- Skrjabin, A. N.: Programma Četvjortoj sonaty, Muzyka, 1910, č. 3.
- Bandura, Andrej: Alexandr Nikolajevič Skrjabin, Moskva; Čeljabinsk 2004.
- Skrjabin, A. N.: Zapisky, in: Geršenson, Michail (vyd.): Russkije propilei, tom 6, Moskva 1919.
- Sabanejew (Sabanějev), Leonid Leonidovič: Errinnerungen an Alexander Skrjabin, Musik konkret 14, Verlag Ernst Kuhn, Berlin 2005.
- Sabanějev, Leonid Leonidovič: Vospominanija o Skrjabině, Moskva 1925.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.