Musicologica Olomucensia vol. 19, (2014):7-28 | DOI: 10.5507/mo.2014.001

Hudba v televizní reklamě: kvantitativní studie

Radim Bačuvčík
Štefánikova 2431, 760 01 Zlín

Hudba hraje v současných televizních reklamách značnou roli. Kvantitativní analýza 1 584 televizních reklamních spotů ukázala, že se hudba vyskytuje v 94,0 % reklam vysílaných v posledních několika letech v českých celoplošných televizích. To je jeden z nejvyšších podílů ve srovnání se závěry srovnatelných výzkumů z jiných zemí. Existují nicméně výrazné rozdíly v tom, jak se hudba v reklamách využívá. Ve většině z nich je hudba pouhou zvukovou kulisou. Někdy se zdá, že tvůrci reklam mají dojem, že hudba v reklamě zkrátka být musí bez ohledu na to, zda má nějaký vztah k ostatním složkám spotu či nikoliv. Na druhou stranu existuje řada příkladů velmi promyšleného zapojení hudby do výstavby spotů, včetně případů, kdy je hudební složka evidentně základním konstrukčním kamenem celého spotu. Pouze v případě jednoho spotu z deseti se dá říct, že propojení hudební a ostatních složek spotu je zřejmé, což velmi kontrastuje s více než padesátiprocentním podílem spotů, v nichž byla hudba hodnocena jako pouhá kulisa. Tato studie ukazuje, jakým způsobem reklamní tvůrci v současné době pracují s jednotlivými hudebními strukturními prvky, jako je tempo, tonalita, typy a žánry hudby nebo zpívaný text tak, aby přenesli nebo zdůraznili reklamní poselství.

Keywords: Hudba, televize, reklama, reklamní spot, produktové kategorie

Music in TV Advertising: a Quantitative Study

Music plays a considerable role in current television commercials. A quantitative analysis of 1,584 television commercials broadcast in the last few years by the Czech nationwide television stations showed that music occurs in 94.0 % of them, which is one of the largest numbers recorded among comparable studies in different countries. However, there are big differences in how music is used in the commercials. In the most of the spots the music is just used in the background. Sometimes commercial creators seem to think that music simply must be in their commercials, regardless of whether it has any relation to the other aspects of the commercial or not. On the other hand, there are many examples of deliberate inclusion of music in the production of TV spots, including cases where the whole spot is clearly built primarily on the music used. Only one in ten spots can be said to possess a combination of music with other components that is clear and visible, which is a big contrast when compared to the more than half of the spots where the music was evaluated as fulfilling a merely background role. This study also shows how commercial music creators currently work with particular music design elements such as tempo, tonality, musical types, genres, or lyrics to transfer or highlight the advertising message.

Keywords: Music, television, advertising, commercials, product categories

Published: June 11, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Bačuvčík, R. (2014). Hudba v televizní reklamě: kvantitativní studie. Musicologica Olomucensia19, Article 7-28. https://doi.org/10.5507/mo.2014.001
Download citation

Selected references

  1. Franěk, Marek: Hudební psychologie, Praha 2005.
  2. Bek, Mikuláš: Konzervatoř Evropy? K sociologii české hudebnosti, Praha 2003.
  3. Bačuvčík, Radim: Hudba v televizní reklamě: struktura hudební složky reklam v českých televizích, Zlín 2013.
  4. Vysekalová, Jitka a kol.: Psychologie reklamy, Praha 2012.
  5. Horňák, Pavel: Reklama: teoreticko-historické aspekty reklamy a marketingovej komunikácie, Zlín 2010.
  6. North, Adrian C. - Hargreaves, David J.: The Social and Applied Psychology of Music, Oxford; New York 2008. Go to original source...
  7. Gorn, Gerald Joseph: The Effect of Music in Advertising on Choice Behavior: A Classical Conditioning Approach, Journal of Marketing, 1982, č. 46, s. 94-101. Go to original source...
  8. Petty, Richard E. - Cacioppo, John T.: Attitudes and Pesuasion: Classic and Contemporary Approaches, Dubuque 1981.
  9. Hahn, Minhi - Hwang, Insuk: Effects of Tempo and Familiarity of Background Music on Message Processing in TV Advertising: A Resource-matching Perspective, Psychology and Marketing, 1999, č. 16, s. 659-675. Go to original source...
  10. Bačuvčík, Radim: Jak posloucháme hudbu? Vztah obyvatel České republiky k hudbě a jejímu poslechu 2009, Zlín 2010.
  11. Graakjaer, Nicolai: Music in TV Commercials. Formats, Frequencies, and Tendencies, in: Graakjaer, Nicolai - Jantzen, Christian (eds.), Music in Advertising: Commercial Sounds in Media Communication and Other Settings, Aalborg 2009.
  12. North, Adrian C. - Hargreaves, David J.: The Social and Applied Psychology of Music, Oxford; New York 2008. Go to original source...
  13. Bačuvčík, Radim: Hudba v televizní reklamě, in: Pavlů, Dušan a kol., Marketingové komunikace a média, Zlín 2005.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.