Musicologica Olomucensia vol. 18, (2013):47-64 | DOI: 10.5507/mo.2013.014

Beethoven, Schumann a Wagner: Stylistické vlivy německé hudby na Musorgského tvorbu

Nors S. Josephson

Zatímco se Wagnerův vliv na Musorgského omezuje pouze na několik citátů z Lohengrina a Siegfrieda, je možno stopy Beethovena mnohem výrazněji zaznamenat v Musorgského Borisovi Godunovovi a Obrázcích z výstavy. Už Musorgského raná scherza upomínají na svůj předobraz v Beethovenových scherzech ze 4. a 9. symfonie. Vedle toho vychází některá centrální témata v Borisovi Godunovovi z raných beethovenovských témat a mnohé pozdější motivy z Beethovenových kvartetů op. 132 a 133.
Ještě působivěji účinkují Musorgského početné výpůjčky Schumannova díla. Patří mezi ně intonace ze Schummanových prvních dvou symfonií, z klavírních skladeb Karneval a Dětské scény (obě díla jsou citována v Obrázcích z výstavy) a mnohých písní. Beethovenův a Schumannův vliv na Musorgského tvorbu dokládá hlubokou vazbu mezi německou a ruskou hudbou 19. století.

Keywords: Musorgsky, German Music, Beethoven, Wagner, Schumann

Beethoven, Schumann and Wagner: stylistic influence of German music in the works of Mussorgsky

While Wagner's impact on Musorgsky appears limited to a few quotes from Lohengrin and Siegfried in Boris Godunov and Pictures at an Exhibition, respectively, Beethovens's influences on the Russian composer are far more extensive. Already Musorgsky's early scherzo compositions are clearly modelled on Beethoven's scherzi from his 4th and 9th Symphony. In addition, the central themes in Boris Godunov utilize earlier Beethoven themes, and many later Musorgsky subjects from Songs and Dances of Death and Khovanshchina are based on ideas from Beethoven's string quartets op. 132 and 133.
Even more impressive are Musorgsky's numerous borrowings from Schumann's works. These include cyclical intonations from Schumann's first two symphonies, the piano compositions Carnaval and Kinderszenen (both actually quoted in Pictures at an Exhibition!) and several declamatory Schumann songs. Together the Beethoven and Schumann influences on Musorgsky's creative output indicate extensive stylistic ties between German and Russian music of the 19th century.

Published: December 11, 2013  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Josephson, N.S. (2013). Beethoven, Schumann a Wagner: Stylistické vlivy německé hudby na Musorgského tvorbu. Musicologica Olomucensia18, Article 47-64. https://doi.org/10.5507/mo.2013.014
Download citation

Selected references

  1. Jan Leyda und Sergei Bertensson (hrgs. und übersetzt), The Musorgsky Reader: A Life of Modeste Petrovich Musorgsky in Letters and Documents, (New York 1947).
  2. Alexandra Orlowa (hrsg.) und Roy J. Guenther (übersetzt), Musorgsky's Days and Works: A Biography in Documents, (Ann Arbor 1983).
  3. Olga Lossewa/Bernhard R. Appel, Die Russlandreise Clara und Robert Schumanns, in: Schumann Forschungen VIII, Mainz 2004.
  4. Nors S. Josephson, Musorgskijs stilistische Entwicklung, in: Jahrbuch des Staatlichen Instituts für Musikforschung Preußischer Kulturbesitz 1987/1988, S. 198-231.
  5. Richard L.Crocker, A History of Musical Style, (New York 1966).
  6. Jürgen Mainka, Schumann und der Realismus, in: Wegzeichen: Studien zur Musikwissenschaft, Berlin 1985, S. 74-90.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.