Musicologica Olomucensia vol. 18, (2013):21-27 | DOI: 10.5507/mo.2013.012

Prvky českého a moravského folkloru v tvorbě Bohuslava Martinů a jeho žáka Jana Nováka

Martin Flašar

Předmětem předkládané studie je konfrontace nového a tradičního folkloru v 50. a 60. letech 20. století. V tomto období dochází k paradoxní situaci, kdy tradiční hodnoty začnou být náhle vnímány jako něco podvratného a potenciálně nebezpečného, ačkoliv teze socialistického realismu zdánlivě proklamují jejich modelovou roli. Funkci sond vnořených do aktuální proměny hodnotové zde hrají osobnosti Bohuslava Martinů a jeho žáka Jana Nováka. Právě na jejich tvorbě se ukazují proměny hodnotových soudů a celkové rétoriky v závislosti na změně společenského klimatu v Československu po roce 1948. Účelem této studie je mimo jiné přispět k dekonstrukci obecně rozšířeného mýtu o "zlaté éře" folkloru v 50. letech poukázáním na jeho politické pozadí a vtělenou komunistickou propagandu. Výsledkem zkoumání výše zmíněných fenoménů je přehledný výčet a komparace distinktivních rysů tradičního a nového folkloru.

Keywords: Folklór, kulturní politika, Československo, socialistický realismus, Jan Novák, Bohuslav Martinů

Elements of Czech and Moravian Folklore in the Production of Bohuslav Martinů and His Pupil Jan Novák

Zahlreiche loci communes können in der Produktion von tschechischen Komponisten Bohuslav Martinů (1890-1959) und seine einzige tschechische Schüler Jan Novák (1921-1984) gefunden werden. Es ist insbesondere ihr Interesse an der tschechischen und mährischen Volkslieder und Tänze, Ästhetik des Volkstheaters, mittelalterliche Passionsspiele, commedia dell'arte, pastoralen Motiven und Folk Reime. Für beide Komponisten war die Wahl dieser Elemente ganz natürlich, die sich aus ihrer kulturellen Wurzeln aufwuchs. Ihre Rückkehr auf die Frage der Volkskultur in der Nachkriegs-Entwicklung stellt eine Opposition gegen die offizielle Kulturpolitik des tschechoslowakischen Staates basiert am sozialistischen Realismus, der die Herstellung einer "neuen Folklore", entsprechend den Bedürfnissen der "Arbeiterklasse", durchsetzte. Die Erneuerung der Alten in Opposition zur Schaffung der Neuen bildet den Rahmen dieser Arbeit. Die ganze Debatte konzentriert sich auf widersprüchliche Probleme von Werten und Normen verbunden mit der wandelnden Gesellschaft.

Keywords: Folklore, culture policy, Czechoslovakia, socialist realism, Jan Novák, Bohuslav Martinů

Published: December 11, 2013  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Flašar, M. (2013). Prvky českého a moravského folkloru v tvorbě Bohuslava Martinů a jeho žáka Jana Nováka. Musicologica Olomucensia18, Article 21-27. https://doi.org/10.5507/mo.2013.012
Download citation

Selected references

  1. Martin Flašar, "Jan Novák, žák Bohuslava Martinů", Hudební věda, 43 (2006), p. 59-74.
  2. Jaroslav Mihule, Martinů: osud skladatele (Praha, 2002).
  3. Vojtěch Ron, Lidové pašijové divadlo v českých zemích (Praha, 2009).
  4. Jan Trojan, "Pastorale v díle Bohuslava Martinů", Opus musicum, 36 (2004), p. 6-12.
  5. Andrej A. Ždanov, O umění (Praha, 1950).

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.