Musicologica Olomucensia vol. 15, (2012):111-163 | DOI: 10.5507/mo.2012.006
Česká opera ve Vídni v kontextu doby - se zvláštním zřetelem k vídeňskému uvádění Blodkovy aktovky V studni
- 1 Ke Zlatníkům 76, 252 41 Dolní Břežany, Czech Republic
- 2 Hagengasse 6/10, 1150 Wien, Austria
- 3 Novodvorská 1076, 674 01 Třebíč, Czech Republic
Keywords: Czech opera, Czech societies, 19th century, Vienna, Vilém Blodek (1834-1874)
Czech Opera in Vienna in the Context of the Time - with Special Reference to the Performance of Blodek´s Opera In the Well in Vienna
In the 19th century, opera in the Czech society was considered to be a representative genre through which the Czech-speaking culture could assume its national character. For this reason, works by Czech composers were staged in opera houses in Vienna. On the other hand, there was concern that they would not be well received and understood. The key events in the history of staging Czech operas and plays in Vienna include Dvořák's performance of The Cunning Peasant at the Court Opera House (1885), the guest performance of the Prague National Theatre at the International Musical and Theatrical Exhibition in Vienna (1892), the performance in Vienna of the Czech theatre company of Ladislav Chmelenský (1893), the Viennese premiere of The Bartered Bride by Smetana (1893), the one-act opera In the Well by Vilém Blodek (1894) at the An der Wien Theatre, the premieres of three operas by Smetana - The Kiss (1894), The Secret (1895), and Dalibor (1896), and finally Janáček's opera Jenufa (1918), all at the Court Opera House. Another important aspect of staging Czech operas in Vienna was their contribution to the social life of Viennese Czechs. The author's treatment of the cultural and political circumstances of the performances is based on his study of the period press and other sources. Particular attention has been paid to the reception of Blodek's opera In the Well.
Published: June 11, 2012 Show citation
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Selected references
- Reittererová, Vlasta - Reitterer, Hubert: Vier Dutzend rothe Strümpfe. Zur Rezeptionsgeschichte der Verkauften Braut von Bedřich Smetana in Wien am Ende des 19. Jahrhunderts, Wien, 2004.
- Ludovová, Jitka: Eduard Hanslick. Dokonalý antiwagnerián, Praha, 1992.
- Vlasta Reittererová, http://www.operaplus.cz/2011/07/z-festivalu-styriarte-prodana-nevesta-z.html.
- Váňa, František X.: Vilém Blodek. Životopisná skizza. K 100. výročí narození, in: Výroční zpráva Státní konzervatoře v Praze za školní rok 1933/34, Praha, 1934, s. 51-65.
- Manoušek, Ota: Dějiny pěveckého spolku "Lumír" ve Vídni, in: 70 let Lumíru ve Vídni, Vídeň 1935.
- Novák, Ladislav: Stará garda Národního divadla, Praha, 1944.
- Černý, František - Klosová, Ljuba a kol.: Dějiny českého divadla III. Činohra 1848-1918, Praha, 1977.
- Láng, Andreas - Láng, Oliver: Chronik der Wiener Staatsoper 1869-2009, díl 2. Künstlerverzechnis, Wien, 2009.
- Pesendorfer, Franz (vyd.): Wiener Impressionen - Auf den Spuren tschechischer Geschichte in Wien / Vídeňské imprese - po českých stopách dějin Vídně, in: Edition Volkshochschule, Wien, 2003.
- Ludvová, Jitka a kol.: Hudební divadlo v českých zemích. Osobnosti 19. století, Praha, 2006.
- Lorenzová, Helena - Petrasová, Táňa (vyd.): Fenomén smrti v české kultuře 19. století, Praha, 2001.
- Kronberger, Silvia - Müller, Ulrich (vyd.): Leonore - Fidelio. Die Frau als Kämpferin, Retterin und Erlöserin im (Musik-)Theater, Ostersymposion Salzburg 2003, Anif/Salzburg, 2004.
- Höslinger, Clemens: Zur Vorgeschichte der Wiener Jenufa-Premiere, in: Mitteilungen des Österreichischen Staatsarchivs 25, Wien, 1972, s. 408-417.
- Höslinger, Clemens: Die erste Aufführung von Janáčeks Jenůfa an der Wiener Hofoper (1918) und ihre Vorgeschichte. Dokumente des Österreichischen Staatsarchivs, in: Jahn, Michael: Von Martha (1847) bis Daphne (1940). Schriften zu Wiener Operngeschichte 1 (Veröffentlichungen des rism-österreich, Reihe B, Band 2), Wien, 2005, s. 181-214.
- Reittererová, Vlasta: Několik poznámek k vídeňské premiéře Její pastorkyně roku 1918, in: Hudební rozhledy 56, 2003, s. 39-41.
- Kuna, Milan: Antonín Dvořák. Korespondence a dokumenty, Praha, 1987/2000/2004.
- Reittererová, Vlasta - Velek, Viktor: Wien um 1900 und die Wiener Rezeption der Werke von Zdeněk Fibich, in: Musicologica Olomucensia 12, Olomouc, 2010, s. 17-62.
Go to original source...
- Reittererová, Vlasta - Velek, Viktor: K vídeňským létům (1903-1918) Josefa Bohuslava Foerstera, in: Hudební věda 47, 2010, č. 2-3, s. 167-230.
- Hrdlicka, Teresa: …das Möglichste an Sangbarkeit und Sprachgewandtheit. Neue Erkenntnisse zur Entstehung der deutschen Übersetzung von Leos Janáceks Oper "Jenufa" von 1918, in: Österreichische Musikzeitschrift 58, 2003, č. 2, s. 18-27.
Go to original source...
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.