Musicologica Olomucensia vol. 15, (2012):79-88 | DOI: 10.5507/mo.2012.004
Vztahy Richarda Batky s osobnostmi české hudební scény
- Ostravská Univerzita v Ostravě, Fakulta umění, Katedra teorie a dějin umění, Sokolská 17, 701 03 Ostrava, Czech Republic
Na přelomu 19. a 20. století se v Praze setkávala česká a německá kultura, což často vyvolávalo ostré souboje a osobní neshody. Hudební kritik, libretista, teoretik, historik a organizátor Richard Batka (1868-1922) patřil k německému etniku. Spolupracoval s ředitelem Nového německého divadla Angelo Neumannem, podporoval kulturní život v Praze, organizoval přednášky, koncerty a výstavy. Přičinil se o návštěvy Richarda Strausse nebo Antona Brucknera v Praze. Jako mluvčí německé hudební kultury v Praze se Batka několikrát střetl s českou scénou, například když kritizoval výkon Karla Buriana v opeře Salome Richarda Strausse. S Batkovými Dějinami české hudby (Die Musik in Böhmen) naopak polemizoval ve svém příspěvku Richard Batka über die čechische Musik Zdeněk Nejedlý.
Keywords: Richard Batka, Karel Burian, Zdeněk Nejedlý, criticism, opera, history of music
Richard Batka's Relationship to Personalities of Czech Music
At the turn of the 20th century, Czech and German cultures encountered each other in Prague, which often led to controversies and personal disputes. A music critic, librettist, theoretician and organizer, Richard Batka (1868-1922) was of German origin. He collaborated with the director of the New German Theatre, Angelo Neumann, supported cultural life in Prague, organized lecturing, concerts and exhibitions. It was at his instigation that Richard Strauss and Anton Bruckner visited Prague. As a spokesman of the German musical culture in Prague, Batka often found himself in conflict with the Czech cultural scene, for example when he criticized Karel Burian' performance in the opera Salome by Richard Strauss. Batka's The history of Czech Music became in turn the object of criticism of Zdeněk Nejedlý's article "Richard Batka über die čechische Musik".
Published: June 11, 2012 Show citation
Selected references
- Paul Bekker, Das Musikdrama der Gegenwart (Stuttgart 1909).
- Oskar Bie, Die Oper (Berlin 1920).
- Julius Kapp, Die Oper der Gegenwart (Berlin 1922).
- Richard Batka, Allgemeine Geschichte der Musik (Stuttgart 1909).
- Richard Batka, Studien zur Geschichte der Musik in Böhmen (Prag 1901).
- Richard Batka, Geschichte der Musik in Böhmen I. Böhmen unter deutschem Einfluss 900-1333 (Prag 1906).
- Richard Batka, Die Musik in Böhmen (Berlin 1906).
- Richard Batka, "Salome von Richard Strauß. (Uraufführung am Dresdner Hoftheater)," in: Prager Tagblatt, 29 (1905), S. 7.
- Jindřich Václav Alexander, Dr. Richard Baťka, General-Musik-Referent des "Prager Tagblatt" proti - gegen největšímu pěvci Wagnerovskému Karlu Burianovi, královskému saskému komornímu pěvci v Drážďanech a býv. prvému tenoru neb občasnému pěvci král divadel v Berlíně, Hamburku, Praze, Budapešti, Londýně, Mnichově atd. (Prag 1906).
- Jan Branberger, "Dr. Richard Batka: Die moderne Oper. Sonderabdruck aus dem 53. Jahresbericht der Lese- und Redehalle der deutschen Studenten in Pragüber das Jahr 1901," in: Dalibor, 24 (1902), S. 211.
- Richard Batka, "[Brief aus Trmice bei Ústí n. L. vom 7. 7. 1902]," in: Dalibor, 26 (1902), S. 221-222.
- Karel Hoffmeister, "Ke článku dra. Richarda Batky "Konservatoriumsfragen" v "Prager Tagblattu" ze dne 6. října t. r.", in: Dalibor, 1 (1907), S. 3-4.
- Zdeněk Nejedlý, "Richard Batka über die čechische Musik," in: Čechische Revue, 4 (1908), S. 305-316.
- Klaus-Peter Koch, "Richard Batkas vergebliches Warten auf einen deutsch-böhmischen Heimatkomponisten," in: Mitteilungen der Arbeitsgemeinschaft für Mittel- und Osteuropa, Universität Leipzig, Institut für Musikwissenschaft. [zit. am 28. 2. 2012]. Zugänglich über http://www.uni-leipzig.de/~musik/web/institut/agOst/docs/mittelost/hefte/P114_125.pdf.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.