Musicologica Olomucensia vol. 13, (2011):93-106 | DOI: 10.5507/mo.2011.006

Hudba ve filozofii Jeana-Paula Sartra

Martina Stratilková
Žerotínova 433/III, 566 01 Vysoké Mýto, Czech Republic

Jean-Paul Sartre (1905-1980), významný spisovatel a existencialisticky orientovaný fenomenolog, měl k umění blízko a také se k němu vyjadřoval. Pro hudbu jsou relevantní především jeho raná filozofická díla o významu tématu emočního prožívání či fungování vědomí při utváření představ, a to nejen přímými odkazy na hudbu, nýbrž také názory, které předjímají závažné dílo Bytí a nicota (1943) a zapadají tak do centrální Sartrovy filozofické koncepce. Studie nastiňuje povahu a proměny Sartrova nahlížení na hudbu a její význam, především z hlediska jejích možností odkazovat k mimohudební realitě, vedle filozofických konceptů přihlíží rovněž k Sartrovým vlastním zkušenostem s uměním.

Keywords: Jean-Paul Sartre, představivost, vnitřní a vnější vnímání, nicota, emoce, hudební význam

Music in Jean-Paul Sartre's Philosophy

Jean-Paul Sartre (1905-1980), ein bedeutender Schriftsteller und existenzialisch-orientierter Phänomenologe, hatte eine enge Beziehung zur Kunst und hatte sich sehr oft über künstlerische Fragen geäußert. Seine philosophischen Erstlingswerke über die Bedeutung des emotionellen Erlebens oder über die Funktionen des Bewusstseins bei Vorstellungsgestaltung sind für Musik relevant, und zwar sowohl dank ihren direkten Hinweisen auf Musik als auch mit Ansichten, die das Hauptwerk Sein und Nichtsein (1943) antizipieren und zur zentralen philosophischen Konzeption Sartres gehören. Meine Studie behandelt das Wesen und die Verwandlungen der Anschauung Sartres auf Musik und musikalische Bedeutung, vor allem was die Fähigkeit der Musik auf außermusikalische Realität hinzuweisen betrifft. Mein Text berücksichtigt auch - neben philosophischen Entwürfen - Sartres eigene Erfahrungen mit der Kunst.

Keywords: Jean-Paul Sartre, imagination, inner and outer perception, nothingness, emotion, musical meaning

Published: June 11, 2011  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Stratilková, M. (2011). Hudba ve filozofii Jeana-Paula Sartra. Musicologica Olomucensia13, Article 93-106. https://doi.org/10.5507/mo.2011.006
Download citation

Selected references

  1. Jean-Paul Sartre, Esquisse d'une théorie des émotions (Paris, 1939).
  2. Jean-Paul Sartre, Sketch for a Theory of the Emotions (London - New York, 2002).
  3. Jean-Paul Sartre, L'Imaginaire (Paris, 1940).
  4. Jean-Paul Sartre, The Imaginary (London - New York, 2004).
  5. Mikel Dufrenne, Phenomenology of Aesthetic Experience (Evanston, 1973).
  6. Eugene Kaelin, An Existentialist Aesthetic (Madison, 1962).
  7. Otakar Zich, "Hodnocení estetické a umělecké", Česká mysl, 16 (1917), Vol. 3-4, p. 129-165.
  8. Moritz Geiger, "Beiträge zur Phänomenologie des ästhetischen Genusses", Jahrbuch für Philosophie und phänomenologische Forschung, 1 (1913), p. 567-684.
  9. Herbert Eimert, "Zur Phänomenologie der Musik", Melos, 5 (1926), Vol. 7, p. 238-245.
  10. Roman Ingarden, O poznawaniu dzieła literackiego (Lwów, 1937).
  11. Jean-Paul Sartre, What is literature? (London, 1993).
  12. Catherine Rau, "The Aesthetic Views of Jean-Paul Sartre", The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 9 (1950), p. 139-147. Go to original source...
  13. Thomas R. Flynn, "The Role of the Image in Sartre's Aesthetic", The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 33 (1975), p. 431-442. Go to original source...
  14. René Leibowitz, L'Artiste et sa consience (Paris 1950).
  15. Jean-Yves Bosseur, Jean-Paul Sartre, Michel Sicard, "Sartre et la musique", Magazine littéraire, 149 (1978), June, p. 70-80.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.