Musicologica Olomucensia vol. 13, (2011):81-92 | DOI: 10.5507/mo.2011.005

Věžní hudba v 19. století v Litovli

Ingrid Silná
Katedra muzikologie, FF UP v Olomouci, Univerzitní 3, 771 80 Olomouc, Tschechische Republik

Studie pojednává o litovelských věžných v jejich posledním období činnosti, tj. v 19. století. Věžní hudebníci zde působili přibližně od roku 1566. Organizování byli podobně jako v jiných městech po vzoru řemeslných cechů. Hlavní osobností, placenou magistrátem, byl věžní mistr (Thurnermeister), který zaměstnával tovaryše (Thurnergesell) a pomocníky (hlídače) a také hudebně vzdělával "učně" (Lehrjunge). V 19. století se v Litovli postupně vystřídali ve funkci věžního mistra tři hudebníci. Od konce 18. století do roku 1811 zde působil Franz Josef Schiebl (1754-1811), v letech 1811 až 1841 Ignaz Bartl (1777-?) a v letech 1841-1866 Josef Jiránek (1800-1885). Z praktického hlediska byla pro město důležitá jejich služba strážní, tedy oznamování času a nebezpečí krátkou intrádou. Činnost věžných v oblasti světské hudby obohacovala hudební život jak hraním skladeb z radniční věže, tak účinkováním v rámci tanečních zábav či jiných příležitostí. Nezanedbatelné bylo také jejich působení na poli hudby chrámové při figurálních mších ve farním kostele sv. Marka. Pedagogická činnost byla vyžadována pouze od věžního mistra jako součást jeho služebních povinností a přispívala ke kontinuitě hudebního života ve městě. Těmito výše uvedenými hudebními činnostmi přispívali věžní ke kulturnímu životu nejen v 19. století, ale po celou dobu svého téměř třistaletého působení v tomto městě.

Keywords: Litovel, watchtower music, 19th century, Franz Josef Schiebel, Ignaz Bartl, Josef Jiránek

Watchtower Music in the 19th Century in Litovel

The study deals with the tower masters in Litovel (Moravia) in their last period of activity, i. e. 19th century. The tower musicians were acting there from about 1566. They were associated, like in other towns, in artisan corporations. The main person, paid by municipal authorities, was the tower master, who employed a journeyman and some helpers (guards), and also educated some apprentices. During the 19th century, three musicians worked, one after another, as the tower masters. From the end of the 18th century to 1811, it was Franz Josef Schiebel, then, from 1811 to 1841, Ignaz Bartl (1777-?), and finally, from 1841 to 1866, Josef Jiránek (1800-1885).
From the practical point of view, they were important as watchmen, i. e. they announced time or danger by means of a short Intrada.
Their performing activities in the sphere of secular music enriched musical life, they played both from the town hall tower, and at dances, as well as within other occasions.
However, the significant sphere of their performances was also the temple music within masses in the St. Mark's parish church. The educational activities were required only from the tower master as a part of his duty, and it contributed to the continuity of musical life in the town. The above mentioned musical activities of tower masters contributed to the cultural life not only in the 19th century but during the whole three hundred year period of their activities in the town.

Published: June 11, 2011  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Silná, I. (2011). Věžní hudba v 19. století v Litovli. Musicologica Olomucensia13, Article 81-92. https://doi.org/10.5507/mo.2011.005
Download citation

Selected references

  1. Josef Bezděčka, Dějiny města Litovle od počátku do února 1948 [Geschichte der Stadt Littau von ihren Anfängen bis zum Februar 1948], II. Teil (1843-1948), Maschinenschrift aus dem Jahre 1993, hinterlegt im Staatsbezirksarchiv Olmütz, Signatur B 1842.
  2. Josef Bezděčka, "Z hudební historie Litovle" [Aus der Littauer Musikgeschichte], in: Vlastivědný věstník moravský 1991 [Mährischer Heimatkunden-Anzeiger 1991], Jahrg. 43, S. 185-194.
  3. Jan Burian, "Hudba na Litovelsku a Konicku" [Die Musik in den Regionen Littau und Konitz], in: Studie z kulturních dějin střední a severní Moravy [Studie aus der Kulturgeschichte von Mittel- und Nordmähren] (Přerov, 1942), S. 651-666.
  4. Donat Ulrich, Geschichte der Stadt Littau. Maschinenschrift. Von der Handschrift des Autors getreu übertragen von Eugen Stoklas 1940, S. 83-85. SOkAO Sign. A 27.
  5. Olga Settari, "Litovel" [Littau], in Jiří Fukač - Jiří Vysloužil (Hrsg.), Slovník české hudební kultury [Wörterbuch der tschechischen Musikkultur], (Prag 1997), S. 522.
  6. Ingrid Silná, Jan Leopold Kunert. Dissertationsarbeit. FFUP (Olomouc, 2005).
  7. Ingrid Silná, "Poslední olomoucký věžný Josef Kunert" [Der letzte Olmützer Türmer Josef Kunert], in: Olomoucký Archivní sborník [Olmützer Archiv-Sammelband] (Olomouc, 2008), S. 86-93.
  8. Antonín Schindler, O věžných [Über die Türmer], Tajemná Olomouc aneb Olomouc jak ji neznáte [Die geheimnisvolle Stadt Olmütz oder Olmütz wie man es nicht kennt] (Olomouc, 1998), S. 15-17.
  9. Staatsbezirksarchiv Kremsier [Státní okresní archiv Kroměříž] - Archiv der Stadt Kremsier, Ev.-Nr. 2136 - Türmer, Karton Nr. 50.
  10. Staatsbezirksarchiv Olmütz [Státní okresní archiv Olomouc]- Fond Archiv der Stadt Litovel, L 1 - 1, Inv.-Nr. 2041, Karton 439, Fond Pfarramt Litovel (nicht bearbeitet), Fond Archiv der Stadt Olmütz, M 1 - 1, Sign. 1460, Sign. P2, Kart. 1194.
  11. Staatsbezirksarchiv Mährisch Schönberg [Státní okresní archiv Šumperk] - Archiv der Stadt Mährisch Schönberg - Rentamts-Rechnungs-Hauptbuch, Ev.-Nr. 1830-1849.
  12. Bohumír Štědroň, "Společenské úkoly hudby v 18. století" [Gesellschaftliche Aufgaben der Musik im 18. Jahrhundert], in: Časopis Matice moravské [Zeitschrift des mährischen Kulturvereins] 1950, Jahrg. 79, S. 300-313.
  13. Bohumír Štědroň, Vyškovsko v hudbě a zpěvu [Die Wischauer Region in der Musik und im Gesang] (Vyškov, 1934).
  14. Landesarchiv Troppau, Niederlassung Olmütz [Zemský archiv v Opavě, pobočka Olomouc] - Personenstandsbücher des Pfarrsprengels zu Hl. Markus in Litovel, Sterbematrikel, Inventarnummer 6394 (1781-1826) und 6395 (1827-1862).

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.