Musicologica Olomucensia vol. 13, (2011):71-80 | DOI: 10.5507/mo.2011.004

Ředitel Friedrich Blum v olomouckém divadle a revoluční rok 1848

Jiří Kopecký
Katedra muzikologie, FF UP v Olomouci, Univerzitní 3, 771 80 Olomouc, Czech Republic

Friedrich Blum se ujal vedení olomouckého divadla v roce 1847 a revoluční události roku 1848 upevnily Blumovu pozici na celá padesátá léta 19. století. Blum dokázal včlenit divadlo do společenského života města a profitovat z paralelního vedení divadel v Olomouci a v Krakově. Využíval i kontaktů ve Lvově a v Karlových Varech. Umělecké podnikání v tuhém absolutismu, které se úzce dotýkalo politického života, prováděl F. Blum velkoryse a s vervou. Pokud ale nastalo specializované hodnocení uměleckých výkonů a Blum se nemohl např. spolehnout na neplacení pronájmu, jež obhajoval potřebností divadla jako osvětově vzdělávací instituce, vyšla najevo průměrná úroveň ansámblu. Blum se stal nežádoucí osobou, která neobstála ve změněných poměrech po Říjnovém diplomu 1860.

Keywords: Friedrich Blum, revolutionary year 1848, history of opera in Olomouc

The Director Friedrich Blum in Olomouc Theater and the Revolutionary Year 1848

Friedrich Blum became director of the Olomouc Theater in 1847, and the events of the revolution of 1848 strengthened his position there during the entire decade of the 1850s. Blum was able to integrate the theater into the community life of the town, and to profit by directing the theaters in Olomouc and Krakow simultaneously. He also took advantage of contacts in Lvov [Lemberg] and Karlovy Vary [Carlsbad]. Despite the rigid absolutism closely connected to the political realities of the time, Blum led artistic efforts with tolerance and vigor. But since these artistic accomplishments did not gain appreciation by specialists, and Blum was not able, for example, to rely on reserving free tickets to further the theater's role as an institution of cultural education, the ensemble eventually performed at only an average level. Blum became an undesirable person, and was not able to continue during the changes that followed the October Diploma of 1860.

Published: June 11, 2011  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kopecký, J. (2011). Ředitel Friedrich Blum v olomouckém divadle a revoluční rok 1848. Musicologica Olomucensia13, Article 71-80. https://doi.org/10.5507/mo.2011.004
Download citation

Selected references

  1. Johann Kux, Geschichte der königlichen Hauptstadt Olmütz bis zum Umsturz 1918, (Reichenberg; Olmütz, 1937).
  2. Jitka Balatková, "Einmalige Gastspiele der Mitglieder der Wiener Hofoper in Olmütz in den Jahren 1851 und 1853", in: Jan Vičar (Hrsg.), Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Musicologica Olomucensia I (Olomouc, 1993), S. 101-108.
  3. Jitka Balatková, "Německá opera", in: Jindřich Schulz (Red.), Dějiny Olomouce 2 (Olomouc, 2009), S. 97-105.
  4. Jitka Bajgarová, "Friedrich Blum", in: Jitka Ludvová (Hrsg.), Musiktheater in den böhmischen Ländern im 19. Jahrhundert. Persönlichkeiten des 19. Jahrhunderts (Academia, Prag 2006), S. 65-68.
  5. Václav Nešpor, Dějiny města Olomouce (Olomouc, 1934).
  6. Jiří Fiala, "Královské městské divadlo v Olomouci za 'Jara národů' roku 1848", in: Jana Kolářová (Hrsg.), Bohemica Olomucensia 1, Litteraria (Olomouc 2009), S. 102-131.
  7. Marta Ottlová, Milan Pospíšil, "Meyerbeerovo divadlo světa v Čechách (Meyerbeers Theater der Welt in Böhmen)", in: Marta Ottlová, Milan Pospíšil (Hrsg.), Umění a civilizace jako divadlo světa (Pardubice 1993), S. 146-156.
  8. Kollektiv von Autoren, Dějiny zemí Koruny české II. (Prag - Litomyšl 1999).
  9. Jan Drábek, Olomouc v revolučním roce 1848 (Nr. 4, Olomouc 1948).
  10. Jiří Štefanides (Hrsg.), Carl König v Olomouci (1856-1868), (Olomouc, 2009).

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.