Musicologica Olomucensia vol. 13, (2011):9-30 | DOI: 10.5507/mo.2011.001

K historii moderní populární hudby v Olomouci: vývoj country, folku a trampské písně před rokem 1989

Jan Blüml
Branišovská 48, 370 05 České Budějovice, Czech Republic

Historie české moderní populární hudby před rokem 1989 zahrnuje množství rozmanitých stylově žánrových okruhů. Z hlediska společenského významu k těm nejdůležitějším bezpochyby patřil okruh folku, country a trampské písně. Ačkoliv se mnoho významných událostí spojených s konstitucí těchto hudebních oblastí odehrávalo v Praze, od šedesátých let se úspěšně rozvíjely rovněž lokální krajské a okresní scény. Výjimkou nebyla ani olomoucká scéna, kde se během sedmdesátých a osmdesátých let objevilo množství pozoruhodných sólistů a skupin. Olomouckým umělcem, jenž dosáhl celorepublikového úspěchu, byl Karel Plíhal. Folkový písničkář zahájil svoji kariéru v sedmdesátých letech v místních skupinách Hučka, Falešní hráči a Plíharmonyje. Na počátku osmdesátých let se vydal na sólovou dráhu. Díky své vysoce originální tvorbě se Plíhal zařadil k nejvýznamnějším představitelům tzv. druhé generace českého folku. Olomouckou country skupinou, která výrazněji zasáhla do celorepublikového hudebního dění, byla například Bluegrass Nova.
Paralelně s rostoucí oblibou folku, country a trampské písně u olomouckého publika docházelo k rozšiřování místní institucionální základny této hudby. Během sedmdesátých a osmdesátých let v Olomouci proběhlo nespočet více či méně významných festivalů a hudebních přehlídek, vznikaly nové kluby. Místní kulturní organizace rovněž pravidelně pořádaly popularizační přednáškové cykly a semináře o klíčových postavách, skupinách a stylech inkriminovaných hudebních oblastí. Čestné místo v historii domácí populární hudby Olomouci náleží také díky pořadatelství jednoho z nejvýznamnějších domácích festivalů - Porty, která zde velmi úspěšně proběhla v letech 1977, 1978 a 1979.

Keywords: Olomouc, populární hudba, folk, country, trampská hudba, Porta, Karel Plíhal, Bluegrass Nova

On the History of Modern Popular Music in Olomouc: Evolution of Folk, Country and Tramping Music before 1989

Die Geschichte der modernen tschechischen Populärmusik vor dem Jahr 1989 umfasst eine Vielzahl von vermischten Stilrichtungen. Aus der Sicht der gemeinschaftlichen Bedeutung gehören zu den wichtigsten von ihnen zweifellos die Bereiche der Folkmusik, Countrymusik und Wanderlieder. Obwohl viele bedeutende Ereignisse, die mit den Konstitutionen dieses Musikbereiches verbunden sind, sich in Prag abspielten, entwickelten sich seit den Sechzigerjahren erfolgreich insbesondere lokale Kreis- und Bezirksszenen. Nicht einmal die Olmützer Szene war eine Ausnahme, in der während der Sechziger und Achtziger Jahre eine Menge von bemerkenswerten Solisten und Gruppen erschienen. Ein Olmützer Künstler, der einen gesamtstaatlichen Erfolg erzielte, war Karel Plíhal. Der Volksmusikliedermacher begann seine Karriere in den Sechziger Jahren in der örtlichen Gruppen Hučka, Falešní Hráči und Plíharmonyje. Zu Anfang der Achtziger Jahre begab er sich auf Solokarriere. Dank seiner hohen originellen Werke reihte sich Plíhal zu den bedeutendsten Darstellern, der sogenannten zweiten Generation der tschechischen Folkmusik, ein. Eine Olmützer Countrygruppe, die deutlich in das gesamtstaatliche Geschehen eingriff, war beispielsweise Bluegrass Nova.
Parallel zur steigenden Beliebtheit der Folkmusik, Countrymusik und Wanderlieder bei dem Olmützer Publikum kam es zu einer Ausbreitung der örtlichen institutionalen Basis dieser Musik. Während der Sechziger und Achtziger Jahre in Olmütz fanden zahlreiche mehr oder weniger bedeutende Festivals und Musikschauen statt, und es entstanden neue Clubs. Die lokalen Kulturorganisationen veranstalteten ebenfalls regelmäßige Populärvortragszyklen und Seminare über die Schlüsselfiguren, Gruppen und Stile des inkriminovierten Musikbereiches. Ein Ehrenplatz in der Geschichte der heimatlichen Populärmusik in Olmütz gebührt auch dank der Veranstaltung einem der bedeutendsten heimatlichen Festivale - Porta, das hier sehr erfolgreich in den Jahren 1977, 1978 und 1979 stattfand.

Keywords: Olomouc, popular music, folk music, country music, tramping music, Porta, Karel Plíhal, Bluegrass Nova

Published: June 11, 2011  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Blüml, J. (2011). K historii moderní populární hudby v Olomouci: vývoj country, folku a trampské písně před rokem 1989. Musicologica Olomucensia13, Article 9-30. https://doi.org/10.5507/mo.2011.001
Download citation

Selected references

  1. Antonín Matzner, Ivan Poledňák and Igor Wasserberger, Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby, 1. díl, část věcná (Prague, 1983).
  2. Josef Kotek, Dějiny české populární hudby a zpěvu, 2. díl, 1918-1968 (Prague, 1998).
  3. Zdeněk R. Nešpor, Děkuji za bolest: náboženské prvky v české folkové hudbě 60.-80. let (Brno, 2006).
  4. Jiří Vondrák, Fedor Skotal, Legendy folku a country: jediný téměř úplný příběh folku, trampské a country písně u nás (Brno, 2004).
  5. Miloslav J. Langer, Ivan Doležal, Porta znamená brána: …i do nového století? (Prague, 2001).
  6. Helena Pavličíková, The History of Czech Modern Folk Music, in: Ivan Poledňák and Helena Pavličíková (eds.), Acta Universitatis Palackianae Olomucensis: Musicologica Olomucensia V (Olomouc, 2000), p. 113-122.
  7. Filip Hajdu, Petr Lyko and Karel Steinmetz, Dějiny Olomouce, 2. díl (Olomouc, 2009).
  8. Josef Prokeš, Estetická výstavba české folkové písně v 60.-80. letech XX. století (Brno, 2003).
  9. Helena Pavličíková, Český folk - fenomén hudební i sociální (Olomouc, 1998).
  10. Tomáš Mazal, Písničkář: o Jaroslavu Hutkovi (Prague, 1981). Available online at.
  11. ePortýr website. Available online at.
  12. Porta website. Available online at.
  13. Přemysl Houda, Šafrán: kniha o sdružení písničkářů (Prague, 2008).
  14. Daniela Bakerová et al., Karel Kryl s námi 1944-1999 (Prague, 1999).
  15. Vojtěch Klimt, Akorát, že mi zabili tátu: příběh Karla Kryla (Prague, 2010).
  16. Karel Plíhal's website. Available online at.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.